ر

روز به روز به تعداد دانش‌آموزانی که هنگام درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند، افزوده می‌شود، آیا واقعا گوش دادن به موسیقی باعث بهتر درس خواندن می‌شود؟

«اثر موتزارت» اصطلاحی است که در یک مقاله علمی در دهه ۹۰ میلادی مطرح شد. در این مقاله عملکرد ذهن بلافاصله پس از گوش دادن به آهنگ‌های موتزارت بررسی گردید، در نتایج اینطور ادعا شد که افراد پس از گوش دادن به آثار موتزارت عملکرد ذهنی بهتری داشته‌اند. البته امروزه اثر موتزارت به کلی رده شده است. با این وجود هنوز هم گوش دادن به یک اهنگ مناسب هنگام درس خواندن می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • موسیقی ملایم و آرامش‌بخش به دانش‌آموزان در مقابله با استرس هنگام درس خواندن کمک می‌کند.
  • موسیقی ملایم باعث آرامش می‌شود و آرامش تمرکز را افزایش می‌دهد. در نتیجه در زمان درس خواندن موسیقی می‌‌تواند
  • در طی جلسات طولانی و خسته کننده مطالعه و درس خواندن، موسیقی می‌تواند به تحمل کردن آن شرایط کمک کند.به حفظ آرامش کمک کند و مطالعه را آسان سازد.
  • برخی از دانش آموزان معتقد هستند که موسیقی روحیه آنها را مثبت می‌کند و به آنها در به خاطر سپردن دروس کمک می‌کند.

معایب درس خواندن با موسیقی

گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن معایبی نیز دارد. مطالعات نشان داده است که موسیقی اغلب موجب حواس پرتی می‌شود. از دیگر معایب گوش دادن به موسیقی می‌توان اشاره کرد به:

  • کاهش بازدهی: دانش‌آموزانی که هنگام درس خواندن به موسیقی با کلام گوش می‌دهند، اغلب بازدهی کمتری دارند و دریافت اطلاعات برای آنها سخت می‌شود.
  • کاهش تمرکز: موسیقی با صدای بلند یا ریتم پرهیجان ممکن است تاثیرات نامطلوبی روی درس خواندن و خلق و خوی افراد داشته باشد و تمرکز کردن را برای آن‌ها دشوار می‌کند.
  • اختلال در فراخوانی اطلاعات: دانش آموزانی که از موسیقی هنگام به خاطر سپردن دروس استفاده می‌کنند، در زمان امتحان نیز اغلب باید به موسیقی گوش دهند. هنگامی که آن‌ها در سکوت کامل امتحان می‌دهند، ممکن است در فراخوانی اطلاعات موجود در حافظه‌شان با مشکل رو به رو شوند.
  • مختل کردن یادگیری: برخی مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر موسیقی هنگام درس خواندن، نشان داده است که گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود، مغز اطلاعات کمتری را جذب کند. البته در مقابل دانش آموزانی نیز ادعا کرده‌اند که موسیقی تمرکز آنها را فزایش می‌دهد.

در نهایت می‌توان گفت تاثرات موسیقی در عادات درس خواندن به دانش‌آموزان و شیوه‌ی درس خواندن آن‌ها بستگی دارد. اگر حواس آن ها به سادگی پرت می‌شود، باید از درس خواندن با آهنگ اجتناب کنند تا بتوانند روی کار خود تمرکز کنند. در مقابل، دانش‌آموزانی که عملکردشان به عنوان کسی که همزمان می‌تواند چندین کار را انجام دهد خوب است، ممکن است از موسیقی به عنوان وسیله‌ای برای افزایش تمرکز استفاده کنند.