یادداشت‌های خود را مرور کنید

بهتر است که شب پیش از امتحان هیچ مطلب جدیدی را مطالعه نکنید. این یعنی شما باید شب امتحان را به این اختصاص دهید که مطلبی که سابقاً مطالعه نموده اید را مرور کنید. این مرور کردن ولی به شرطی اتفاق می افتد که شما قبلا با استفاده از روش های خلاصه نویسی ، مطالب را برای خودتان دسته بندی نموده باشید.

 

برای این کار بهتر است که بلافاصله پس از تمام کردن هر بخش، آنرا خلاصه نموده و در دفتر خود یادداشت کتید. اینکار باعث می شود که هم مطالب در همان زمان بهتر در ذهنتان باقی بماند و هم زمان مرور آنها در شب امتحان به مشکل برنخورید.

 

از لحظه‌های خود عاقلانه استفاده کنید

قبل از شروع به خواندن بهتر است موضوعات را بررسی نموده و طرح و نقشه ای برای نحوه ی مطالعه ی خود ایجاد کنید. میتوانید با رسم جداول و یا نمودارها بطور دقیق معلوم کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به آنها به چه ميزان مطالعه و زمان احتیاج دارید. بنابراین نخستین گام در مدیریت زمان تعيين هدف است.

 

برای رسیدن به موفقیت لازم است که از زمان خود عاقلانه استفاده کنید. یادگیری پیش از خواب بطور چشمگیر باعث تقویت حافظه و بهبود کارکرد آن خواهد شد بنابراین پیش از این که چراغ اتاق خوابتان را خاموش کنید چنددقیقه ای را صرف مرور مطالبی که آموخته اید کنید.

 

شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

 

در نظر گرفتن مکان مناسب

یکی ديگر از مواردی که در برنامه ریزی درسی شب امتحان بسیار اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد تعيين مکان مطالعه است. یک مکان مناسب برای مطالعه باید از نور و دمای کافی برخوردار بوده و همینطور از هرگونه سروصدایی به دور باشد. ایجاد یک جو مطالعاتی خوب تمرکز شما را در درس خواندن افزایش می دهد و یادگیری مطالب را برای شما لذتبخش تر خواهد کرد.

 

شب امتحان زود بخوابید

باید بگونه ای برنامه ریزی کنید که مجبور نشوید در شب امتحان تا دیر وقت بیدار باشید زیرا کم خوابی باعث پایین امدن کار کرد مغز میشود.

 

انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به ۹ الی ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب اسیب می بیند زیرا زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می کند. مغز شما بعد از دریافت اطلاعات درسی احتیاج به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه مؤثر برای این مسأله است.

 

وسایل صبح را آماده کنید

شب امتحان چطور درس بخوانیم وسایل این کار به ظاهر ساده از دو جهت اهمیت دارد. نخست این که ديگر لازم نیست که صبح از خواب بلند شده و در به در دنبال مداد و خودکار و وسایل خودتان بگردید.

 

این یعنی استرس و فشار روانی کم تر پیش از شروع امتحان. ولی فایده دوم این کار انرژی مثبتی است که به شما منتقل می کند. وقتی شما همان شب قبل وسایل خود را آماده می کنید، یعنی کاملاً برای امتحان فردا آماده اید. در نتیجه با اشتیاق و اعتماد به نفس بیشتری مطالعه خواهید کرد. پس چنین کار ساده ای میتواند سبب افزایش انگيزه برای درس خواندن در شما گردد.

 

 

 

کمی نرمش کنید

چنانچه خيلي زود خواب و خستگی بر شما چیره گردید، از جای خود بلند شده و کمی نرمش انجام دهید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که سبب گردش بهتر خون در بدن ما می شود. گردش خون بهتر خود عاملی است برای رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز. مغز ما هم هرچه اکسیژن و موادغذایی بیشتر در اختیار داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

درگیر جزئیات نشوید. سعی کنید یک تصویر بزرگ‌تر از مطالب رو برای خودتون ایجاد کنید

موضوعات مهمی رو که فکر می کنید ممکنه در امتحان بیاد، هایلایت کنید و واقعاً درگیر جزئیات پیچیده نشید. وقتی برای یادگرفتن یک موضوع جدید و پیچیده نیست. البته وقت کافی برای موفق شدن در امتحان هنوز هم هست. خلاصه برداری کنید و به خلاصه برداری هایی که احتمالاً در طول سال انجام داده اید مراجعه کنید.

 

غذای خوب و کافی بخورید

برای این که به مغزمان سوخت رسانی کنیم، باید حتماً غذای خوبی خورده باشیم. بهترین انتخاب در این موارد، غذایی کم حجم ولی مغزی است.

 

سعی کنید در این مواقع از غذاهای چرب و بطور کلی فست فود ها دوری کنید. تا میتوانید از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. این کار نه تنها انرژی بدن شما را تامین می کند، بلکه سبب ایجاد احساس شادابی در مغز و بدن شما نیز خواهد شد. شما می توانید هنگامی که در کنار خانواده در حال صرف شام هستید را جزیی از زمان استراحت بین مطالعه خودتان به حساب بیاورید.