برخی افراد متأسفانه تصور غلطی روی موضوع انتخاب رشته دارند و به‌جای اینکه نگران آینده شغلی خود باشند با اعداد و ارقام کنکور بازی می‌کنند. چراکه گمان می‌کنند، موفقیت در کنکور و گرفتن نمرات بالا در هر درس برای ورود به رشته مورد علاقه دانشگاهی که درنهایت منجر به انتخاب شغل مورد علاقه خواهد شد کافی است. درصورتی‌که این‌طور نیست و شما قبل از هر چیزی باید توانایی خود را در رشته مورد نظر محک بزنید و ببینید که تا چه میزان به آن علاقه‌مند هستید. در نهایت با بسته‌های استعدادیابی تحصیلی می‌توانید تصمیم نهایی خود را بگیرید.

برای اینکه بدانیم چگونه رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنیم باید ابتدا پاسخ چند سؤال اساسی را پیدا کنیم.

به چه رشته‌های دانشگاهی علاقه‌مند هستید؟

بیش از صدها رشته دانشگاهی وجود دارد که هر یک دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی هستند که در نهایت به چند شغل خاصی منتهی خواهند شد. اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی درست‌تر برای انتخاب رشته مورد علاقه دانشگاه داشته باشیم، می‌توانیم رشته‌ها را بر اساس مواردی مثل فنی، تئوری، محاسباتی، پزشکی و دسته‌بندی کنیم. این دسته‌بندی بهتر می‌تواند روی شناخت استعدادها و ویژگیهای فردی شما در ارتباط با رشته مورد علاقه شما، توسط خود شما تأثیر بگذارد.

 

برخی افراد هستند که به رشته‌هایی که با کار جسمی و فنی همراه است وارد شغلی در همین زمینه شوند. یا برخی افراد دنبال پشت میز نشستن و شغل کارمندی و فعالیت در یک شرکت هستند که رشته‌هایی مثل حسابداری، مدیریت و را انتخاب می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که ابتدا باید روی این موضوع فکر کنید که به چه رشته‌هایی علاقه‌مند هستید.

 

این ویژگی‌ها با استفاده از تست‌های تخصصی استعدادیابی تحصیلی (تست‌های سبک کار و ارزش‌های حرفه‌ای) به سادگی قابل شناسایی هستند.

 

 

آیا در رشته مورد نظر دارای استعداد و توانایی لازم هستید؟

حتی اگر به رشته خاصی علاقه کامل داشته باشید اما در مقابل استعداد و توانایی لازم در آن رشته را نداشته باشید انتخاب رشته شما اشتباه بوده و در رأس آن نیز شغلی که انتخاب خواهید کرد مناسب شما نخواهد بود. در پروسه انتخاب رشته برای دانشگاه یا انتخاب گروه آموزشی پایه نهم باید روی مشاغلی که به این رشته یا گروه مرتبط هستند تمرکز کنید. سپس با پرس و جو و تحقیق به کمک افرادی که در این رشته تحصیل دارند و در کنار آن شاغلینی که با همین رشته وارد بازار کار با همین رشته شده‌اند صحبت داشته باشید.

حتی اگر برایتان مقدور است می‌توانید چند روزی را برای آشنایی با رشته و شغل مرتبط با این رشته به‌عنوان کارآموز فعالیت کنید که با مشکلات و سختی‌هایی که این رشته تحصیلی خواهد داشت آشنا شوید.

به این وسیله می‌توانید روی استعداد و توانایی که توسط خود شما انجام می‌گیرد، تمرکز کرده و رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید. اما یکی از راه‌هایی هم که می‌تواند به‌عنوان مکمل خیالتان را از انتخاب شما راحت کند استفاده از تست‌های استعدادیابی تحصیلی و شغلی است. این تست‌ها بر اساس علم روانشناسی طراحی شده‌اند به‌نحوی‌که با صرف زمانی کوتاه و پاسخ دادن به یک سری سؤال، می‌توانند استعداد شما را برای رشته تحصیلی و شغل‌های مختلف را مورد سنجش قرار دهند. در نهایت به کمک تست‌های استعدادیابی تحصیلی و رشته مورد علاقه، می‌توانید رشته‌هایی که در آن‌ها موفق خواهید بود را یافته و علاوه بر آن، با سنجش استعدادهای تحصیلی و شغلی نیز انتخاب رشته و شغل بهتری را داشته باشید.